معماری

این وبلاگ به نحو ه آموزش نقشه کشی میپردازد

معماری

این وبلاگ به نحو ه آموزش نقشه کشی میپردازد


عکس های جاده چالوس چهارمین جاده زیبای جهان - آکاایران

جاده 59، معروف به جاده چالوس یکی از مهمترین جاده ها برای مردم تهران و کرج است که از میان شهر کرج در استان البرز شروع و به شهر چالوس در کرانه دریای خزر وصل می‌شود. برخی این جاده را یکی از زیباترین جاده‌های جهان می‌دانند. تا اواخر دوره قاجار جاده ای بین کرج - چالوس وجود نداشته است و تنها یک مسیر خاکی و مالرو، راه دسترسی به روستاهای این منطقه را تشکیل می‌داده است اما به گونه‌ای نبود که ارتباط دهنده شمال و جنوب کشور باشد.


عکس های جاده چالوس چهارمین جاده زیبای جهان - آکاایران

از این زمان به بعد، انواع رستورانها و واحدهای اقامتی و پذیرایی در کنار این جاده شکل گرفت و با ساخت سد امیر کبیر (سد کرج) در سال 1340 به جاذبه‌ها و زیبایی‌های این جاده افزوده شد و در اندک زمانی این جاده به یکی از تفریحگاه‌های مهم گردشگری ایران تبدیل شد.

عکس های جاده چالوس چهارمین جاده زیبای جهان - آکاایران

به نقل از گفته‌های شفاهی از مردم قدیم، کارگران را برای کندن این تونل در دل کوه (چون کندن تونل کندوان آنهم بدون تجهیزات کار بسیار سخت و دشواری بود) با یک سکه پنج ریالی که در آن زمان ارزشمند بود تشویق می‌کردند و گفته می‌شود به ازای هر کلنگ پول داده می‌شده ‌است.

عکس های جاده چالوس چهارمین جاده زیبای جهان - آکاایران

تونل کندوان در اردیبهشت ماه سال 1314 شمسی ساخته شده و تونلی است به مسافت یک هزار و 886 متر و عرض پنج الی هفت و ارتفاع شش متر که کار ساخت آن چهار سال طول کشید و در سال 1318 به بهره برداری می‌رسد. با احداث این تونل 13 کیلومتر از مسیر مرکز کرج به چالوس کاسته شد چون پیش از این برای طی این مسیر باید کوه دور زده می‌شد.

عکس های جاده چالوس چهارمین جاده زیبای جهان - آکاایران

عکس های جاده چالوس چهارمین جاده زیبای جهان - آکاایران

این جاده در دامنه سلسله جبال البرز مرکزی از دوره گذشته ساخته شده ‌است و امکانات و تاسیسات و اماکن گردشگری تفریحی و ورزشی که در حاشیه آن ساخته شده پس از این دوره بوده‌ است که بعدها نیز عنوان چهارمین جاده زیبای جهان را کسب کرد.

عکس های جاده چالوس چهارمین جاده زیبای جهان - آکاایران

این جاده قطر رشته‌کوه‌ های البرز را می‌ پیماید. برای ساخت این جاده تونل‌ ها و پل‌ های طولانی بسیاری ساخته شده که با توجه به زمان ساخت آنها کار و رنج زیادی لازم داشته‌ است. بیشتر سفرهای گردشگری مردم تهران به کرانه‌ های دریای خزر به‌ویژه در تابستان از طریق همین جاده صورت می‌گیرد. اما به علت اینکه طراحی آن در گذشته انجام گرفته‌ است، برای سرعت های بالا مناسب نیست.

عکس های جاده چالوس چهارمین جاده زیبای جهان - آکاایران

رانندگی در جاده پر پیچ و خم جالوس یعنی عبور از میان جنگل و رود و کوه‌‌های سر به فلک کشیده. با وجود زیبایی اما این جاده از پرحادثه‌ترین جاده‌های ایران است. جاده چالوس از مهم‌ترین جاده‌های ایران است که با عبور از رشته کوه البرز، شهر کرج در همسایگی تهران را به شهر چالوس در کرانه دریای خزر می‌رساند.

عکس های جاده چالوس چهارمین جاده زیبای جهان - آکاایران

با وجود مناظر زیبای اطراف این جاده اما نقاط حادثه‌خیز زیادی در طول مسیر جاده چالوس وجود دارد. به دلیل جنس آهکی و رسوبی کوه‌ها، هر از چندگاهی ریزش سنگ روی جاده چالوس باعث بسته شدن آن می‌شود. در زمستان‌ها نیز خطر بهمن رانندگان را تهدید می‌کند. عرض کم جاده و عمر طولانی آن نیز از دیگر موارد خطرناک بودن جاده چالوس است.

عکس های جاده چالوس چهارمین جاده زیبای جهان - آکاایران

آخرین روزهای تعطیلات معمولا روزهای پرترافیک جاده چالوس است. مسافرانی که قصد بازگشت به تهران را دارند.

عکس های جاده چالوس چهارمین جاده زیبای جهان - آکاایران

تصویر زیر مربوط به سال 1312 می باشد یعنی حدود 80 سال پیش و کارگرانی که بدون هیچ وسیله راه سازی پیشرفته ای در حال خراب کردن کوه و ایجاد جاده چالوس می باشند!

عکس های جاده چالوس چهارمین جاده زیبای جهان - آکاایران

محمود مظفر رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر یکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۱، جاده چالوس را به عنوان یکی از پرحادثه و پرتلفات‌ترین محورهای جاده‌ای ایران در زمستان امسال عنوان کرد.

عکس های جاده چالوس چهارمین جاده زیبای جهان - آکاایران

اسکندر مومنی رئیس پلیس راهور، مهر ۱۳۹۱ اعلام کرد جاده چالوس مربوط به ۸۰ سال پیش است و در زمان افتتاح شاید روزانه ۱۰ خودرو نیز از آن عبور نمی‌کرد اما امروز در برخی روزها تا ۴۰ هزار دستگاه خودرو در این جاده تردد می‌کنند. رئیس پلیس راهور ادامه داد: "ممکن است در آینده‌ای نزدیک در تعطیلات نوروز و در روزهای چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه تردد در این جاده یک طرفه شود."

عکس های جاده چالوس چهارمین جاده زیبای جهان - آکاایران

به گزارش ایلنا، سردار مومنی‌‌ رییس پلیس راهور ناجا، ۲۵ دی ۱۳۹۱ نیز از مجهز شدن جاده چالوس به سیستم کنترل هوشمند خبر داد و اعلام کرد: "جاده چالوس که یکی از جاده‌های پرتردد است در حال مجهز شدن به سیستم هوشمند است که امیدوارم در پایان امسال به پایان برسد‌."

عکس های جاده چالوس چهارمین جاده زیبای جهان - آکاایران

مختصری از زیبایی های جاده چالوس

جاده کرج - چالوس در هر فصل به رنگی در می‌آید و گاه تضاد رنگ‌ها همزمان با هم منظره‌های باشکوه، منحصر به فرد و چشم نوازی پدید می‌آورد. وجود رودخانه کرج به موازات جاده کرج چـالوس، سد کرج و روستای کوچک و زیبای واریان که همچون جزیره‌ای کوچک در آنسوی آب سد کرج می‌باشد زیبایی‌ های این جاده را دو چندان کرده است.

عکس های جاده چالوس چهارمین جاده زیبای جهان - آکاایران

مسافران بسیاری از سراسر کشور به ویژه در فصل بهار و تابستان به این خطه می آیند تا دمی در کنار رودخانه خروشان کرج و سایه سار درختان بیاسایند و علاوه بر استفاده از طبیعت منحصربه فرد این جاده از محصولات و سوغات روستاییان و ساکنان خونگرم حاشیه این جاده از جمله انواع ترشی خانگی، قره قروت، سیر ترشی، عسل کوهستان، مربای عسل، عسل رس بسته، انواع ماست محلی بدون، سرکه سیب محلی، کره محلی، پنیر گوسفندی، انواع شیره انگور، سبزی های کوهی مانند و الک، قارچ و گلپر خشک و ترشی نیز بهره ببرند.

عکس های جاده چالوس چهارمین جاده زیبای جهان - آکاایران

زیبایی و خاطره انگیز بودن جاده کرج - چالوس تنها به طبیعت شگفت انگیز و سوغات آن محدود نمی‌شود و دارای تپه‌های باستانی و روستاهای تاریخی است که گاه قدمت آن به هزاران سال پیش برمی گردد.تونل‌های تو در تو و طولانی نیز یکی دیگر از جاذبه های جاده کرج چالوس به شمار می‌روند که تونل کندوان معروفترین و طولانی ترین و یازدهمین تونل این جاده به شمار می‌رود. پس از این تونل است که این جاده پس از طی 79 کیلومتر از خطه کرج خارج شده و به سوی وادی مازندران در آن سوی دیگر رشته کوه البرز به سوی دریا سرازیر می‌شود.

عکس های جاده چالوس چهارمین جاده زیبای جهان - آکاایران

دامنه سلسله جبال البرز از دیرباز به دلیل آب و هوای مناسب، طبیعت زیبا و وجود پناهگاه‌های مطمئن همیشه محل استقرار و سکونتگاه موقت و دایم اقوام و گروه‌های مختلف بوده است. طبق اسناد و منابع تاریخی، آثار باستانی با معماری‌های جالب توجه و همچنین تپه‌های باستانی در حاشیه شرقی و غربی جاده کرج - چالوس قرار گرفته که از جمله آن می‌توان به بقایای قلعه‌ها و دژهای استواری مثل شاه دژ، قلعه دختر شهرستانک، قلعه تنگه کسیر، قلعه ری زمین و امامزاده های تاریخی با معماری های زیبا اشاره کرد.

عکس های جاده چالوس چهارمین جاده زیبای جهان - آکاایران

این جاده دارای رودخانه های شیرین و متعددی همچون رودخانه‌های وارنگه رود و شهرستانک است که همه و همه شاخه‌هایی از رودخانه اصلی کرج هستند. رودخانه پرآب شیرین کرج از ایام باستان دارای آب فراوانی بوده که آبهای مناطق شهریار، ساوه، کرج و بخش‌هایی از تهران را تامین می‌کرده و مسیر آن تا قم هم ادامه داشته اما اکنون این رودخانه قادر به تامین نیاز آب آشامیدنی شهر کرج هم نیست.

عکس های جاده چالوس چهارمین جاده زیبای جهان - آکاایران

مکانهای دیگری در کنار جاده کرج - چالوس مانند مکانهای ورزشی از جمله پیست اسکی در دیزین و پیست اسکی خور و روستاهای بسیار زیبا از جمله روستاهای خور، آسارا، گچسر و واریان که به عنوان روستاهای هدف گردشگری کرج نیز مصوب شده اند از دیگر جاذبه های گردشگری محور کرج - چالوس است که محدوده آن نیز از بیلقان تا کندوان مسافتی به طول 75 کیلومتر را در برمی گیرد.

عکس های جاده چالوس چهارمین جاده زیبای جهان - آکاایران

چشمه وله در 70 کیلومتری شمال شرق کرج در روستای وله، چشمه گل کیله در شمال کاخ شهرستانک در کوههای بشم آهار و هفت چشمه در اوایل جاده چالوس از جمله چشمه‌های درمانی جاده کرج - چالوس به شمار می رود. نخستین جاذبه‌ای که در ابتدای ورودی به آسارا از سمت کرج به چشم می‌خورد، قلعه تاریخی صلصال است که قدمت آن به دوران پیش از اسلام باز می‌گردد.

عکس های جاده چالوس چهارمین جاده زیبای جهان - آکاایران

آبشار زیبـا و دیدنی هفت چشمه در منطقه آدران در کیلومتر 17 جـاده کرج چالوس، آبشار و پیست اسکی خور، آبشار روستای کلهـا، چشمه وله در فاصله دو کیلومتری گچسر در روستای وله، باغ لاله ها، تپه شنستون، قلعه دزدبنـد، کـاخ شهرستانـک، امـامـزاده سپهسالار، قلعه ری زمین، غـار زیبای یخ مراد در روستای کهنه ده، غارهای ری زمین و سیراچال و کاخ‌ها و قلعـه‌های قدیمی که قدمت آن به دوران ساسانیان می‌رسد از جمله مهمترین نقاط دیدنی این جاده محسوب می‌شود.

عکس های جاده چالوس چهارمین جاده زیبای جهان - آکاایران

بخش آسارا از نظر منابع طبیعی و تاریخی آنچنان غنی است که ظرفیت لازم برای ایجاد صنعت جهانگردی و گردشگری بین المللی را نیز دارد و جاده کرج - چالوس به عنوان یکی از زیباترین و دیدنی ترین جاده های جهان در این بخش واقع است. سالانه حدود 13میلیون جهانگرد و گـردشگر داخلی از این جـاده بازدید می کنند و بخش آسارا بـا دارا بودن 3 قله بالای 4 هزار متر، پیست اسکی بین‌المللی دیزین از مناطق مهم گردشگری ورزشی محسوب می‌شود. 

نمایی از مناظر برفی جاده چالوس در زمستانعکس های جاده چالوس چهارمین جاده زیبای جهان - آکاایرانعکس های جاده چالوس چهارمین جاده زیبای جهان - آکاایران

معماری اقا خان

گر یادتان باشد سه ماه پیش نامزدهای جایزه معماری آقاخان ۲۰۱۳ که شاید مهم‌ترین و از نظر ابعادی و اقتصادی بزرگ‌ترین جایزه معماری در پهنه‌ی معماری جهان اسلام باشد را معرفی کردیم. لیستی متشکل از ۱۰ اثر معماری و بازسازی که دو نامزد ایرانی نیز در میان آن‌ها به چشم می‌خورد.
بنیاد آقاخان دست آخر نتوانست به نتیجه مشخص در مورد یک اثر خاص برسد و جایزه‌ی یک میلیون‌ دلاری خود را میان پنج‌ برنده نهایی تقسیم کرد. این آثار برنده‌ عبارتند از ساختمان قبرستانی از مسلمانان در استرالیا، مرکز جراحی سلام در خارطوم سودان، باززنده‌سازی بازار بزرگ تبریز، پروژه زیرساخت شهری پل و خیابان رباط ساله در مراکش و دست آخر بازسازی مرکز تاریخی بئرزیت در فلسطین.
به شخصه فکر می‌کنم بنیاد آقاخان می‌توانست جایزه‌ی خود را تنها و تنها به پروژه‌ی معظم باززنده‌سازی و احیای بازار بزرگ تبریز اختصاص دهد، پروژه‌ای که اساتید و استادکاران بزرگی از ایران‌زمین همراهی‌ش کردند.... مشکل این‌جا بود که بازار تبریز دست‌خوش معادلات سیاسی نشده بود که مانند فلان فیلم بادش کنند و شده حتی به خاطر یک غرض سیاسی چشم بر روی همه خوبی‌های رقبایش ببندند. برعکس چون کاری بود که دولت جمهوری اسلامی و ساختارهای رسمی دست‌اندرکار آن بودند زمینه برای ندیدن عظمت و بزرگی‌ش خوب فراهم بود....
- قبرستان مسلمانان آلتاچ، استرالیا : معماران برناردو بادر



- مرکز جراحی سلام خارطوم، سودان : tamassociati

خانه درختی
خانه درختی در انگلستان
خانه ی درختی در پاسخ به نیاز مادر یک خانواده شلوغ طراحی شده که خود را متکی به یک صندلی چرخدار و به یک اتاق یک نفره محدود کرده بود.
ojd
به گزارش «معماری نیوز» این خانه قبلاً یک جفت از خانه های روستایی آجری سال 1830 بوده که در دهه 1930 به عنوان بخشی از طرح خانه های رعیتی GLC انگلستان به هم الحاق شده اند. اتاق های طبقه همکف دو خانه بر روی سطوح مختلف هستند و هر دو، نیم طبقه بالاتر از باغ پشتی قرار دارند.


این باغ از طریق پلکان ایوان که بر ستون بتنی دلپذیری داربست شده بود قابل دسترسی بوده که در واقع میراث مالک قبلی خانه، یک خانه ساز، بوده است. از این رو مشتری خواهان گذران وقت خود صرف نگاه کردن از زیر درختان پر برگ مو رو به درختان پراکنده و باغ پر از گل بود، که به علت جهت رو به جنوبش همه با هم با بازشوهایی برای خانواده های همسایه برای دخول و خروج متصل شده بودند!


معمار برای پیدا کردن یک راه اتصال به اتاق های اصلی طبقه همکف و همچنین برای ارائه یک اتاق خواب اصلی جدید و سرویس بهداشتی در طبقه همکف با دسترسی مستقیم به باغ در حالی که حالت غیر رسمی فوق العاده خانه ی خانواده موجود را حفظ می نمود، تلاش میکرد.
خواست معمار این بود که الزامات این دسترسی به یک تحرک معمارانه مثبت مبدل شود تا خانه به بهتر از آنچه پیش تر بوده تبدیل گردد. برای این منظور معمار مجدداً تمام خانه را در اطراف باغ مرکزیت بخشید.

این خانه ی درختی در اطراف درختان پراکنده در جریان است تا یک اتاق خواب دلباز و حمام در زیر درختان اکالیپتوس مهیا گردد.

به گزارش «معماری نیوز» اتاق خواب روبروی یک عرشه رو به باغ قرار دارد و به نظر می رسد به خانه ای که در آن ستون قدیمی بتن برای تگیه گاه ایوان دوباره مورد استفاده قرار گرفته، شباهت پیدا نموده است، این رمپ بین دو اتاق طبقه همکف سابق قرار دارد و به این خانه درختی متصل میگردد. چوب تیره نقاشی شده قالب ایوان به نظر می رسد به طور بصری به عقب رفته و به شخص اجازه می دهد که گذشته ی خانه، آجر کاری اصلی دیوارهای پشتی این خانه روستایی را ببیند.


ساخت و ساز جدید برگشت پذیر است و الزامات مورد نیاز برای رضایت مشتری را تحقق بخشیده است، که آن قاب چوبی بر روی فونداسیون چوبی پوشیده شده از اکالیپتوس مرغوب اصلاح شده است. داخل کار به سادگی با تیرچه های چوب نمایان، چوب نرم پهن و کف تخته چند لایه تماماً سفید تزئین گشته تا یک پس زمینه نرم برای چشم اندازهای قاب شده درختان از درون مهیا نماید.

تمام اتاق های طبقه همکف و باغ ها به طور کامل برای صندلی چرخدار قابل دسترسی است. گل رز و یاسمن به بالا رفتن از پشت الوار چوبی نمای رو به جنوب خانه درختی تشویق میکنند درحالی که یک بار قبلاً به حصار جنوبی باغ تشویق نموده اند.




معماری رستوران نمک
رستوران نمک / گروه طراحی امتیاز
طراحی پروژه با تحقیقاتی بر روی نوع مناسب نمک های محلی و ترکیبات ان با صمغ های طبیعی شروع شد و در ادامه طراحی دیواره ها و سقف و پلکان جهت ایجاد نگاهی مدرن به غارهای نمکی انجام شد.
رستوران نمک / گروه طراحی امتیاز
نام پروژه: رستوران نمک
زیر بنای کل پروژه: ١٥٠ متر مربع
تعداد طبقات: ۲ طبقه
محل پروژه: شیراز- خیابان عفیف آباد
طراح: مهندس علیرضا امتیاز
همکارطراح : ساغر خاکدان دلیر
سه بعدی و رندرینگ : فرید محبوبی
گروه طراحی: گروه طراحی امتیاز
وب سایت گروه امتیاز: www.emtiazgroup.com
کارفرما: فرهاد فخر پور

اختصاصی معماری نیوز: نمک به عنوان قوی ترین و ایمن ترین عنصر طبیعی با خاصیت گند زدایی جهت طراحی یک رستوران با اهداف معماری سبز مورد توجه گروه طراحی امتیاز قرار گرفت.


نمک طبیعی با انتشار یون های cl۲ و o۲ هوای پیرامون خود را تصفیه نموده و هوای الوده شهری را به نحوی فیلتر مینماید.

گروه طراحی امتیاز با توجه به قرار گیری معادن نمک طبیعی و دریاچه ها در نزدیکی پروژه که از انها نمک تهیه میشود ، بر آن شد که کل رستوران را از اشکال مختلف نمک چون پودر ، سنگ و لایه های فشرده نمکی بسازد.


طراحی پروژه با تحقیقاتی بر روی نوع مناسب نمک های محلی و ترکیبات ان با صمغ های طبیعی شروع شد و در ادامه طراحی دیواره ها و سقف و پلکان جهت ایجاد نگاهی مدرن به غارهای نمکی انجام شد.

در طراحی دیواره های داخلی و خارجی پروژه ایجاد حس پیوستگی فضایی و ایجاد فضایی مدرن و در عین حال نزدیک به طبیعت مد نظر بوده است.


دیواره ها و سکو های نشیمن با الهام از لایه بندی غارهای نمکی و به صورت مدرن طراحی شدند به نحوی که پاسخگوی مراجعین رستوران و عملکرد های خاص آن چون اشپزخانه و کانتر فروش باشد.

طراحی پلکان علاوه بر تمامی نکات اجرایی می بایست در امتداد دیواره های شکل دهنده فضا باشد و امتداد فضای طبقه پایین را با حرکتی پیچشی به طبقه بالا منتقل کند.


کف پله ها و صندلی ها و دستگیره درب ورودی از ذوب قوطی های نوشابه المینیومی جمع آوری شده از رستوران های پیرامون پروژه ، ریخته گری شدند.

قوطی های نوشابه بازیافتی نیاز به دمای ذوب پایین تری داشتند و مصرف انرژی را در عملیات ریخته گری کاهش می داد. کلیه میز ها از سنگ نمک طبیعی و توسط گروه طراحی امتیاز ، طراحی و ساخته شدند.


همچنین صندلی ها به صورت اختصاصی برای پروژه طراحی و با المینیوم ریخته گری شدند.
همه اتصالات شیشه ها و دستگیره درب ورودی نیز برای این پروژه طراحی و ریخته گری شده است.

زیر بنای کل پروژه ١٥٠ متر مربع در دو طبقه است.